Pages

Monday, March 4, 2013

Bertolt Bercht

Entry aku kali ini, aku nak cite kat korg psl uncle Bercht. Nama sebenar beliau --> Bertolt Bercht. Brecht ni dilahirkan di Jerman pada tahun 1898 dan beliau telah dibaptiskan sebagai Eugen Berthold Friedrich. Beliau merupakan seorang penulis drama, pemuisi dan pengarah teater  yang  sangat berpengaruh pada abad ke-20. Beliau merupakan seorang pacifist dan sangat terpengaruh dengan idea-idea Karl Marx. Selepas kekalahan Jerman dalam Perang Dunia Pertama,beliau menggunakan puisi, lagu dan akhirnya teater untuk memaparkan idea-idea beliau supaya dapat  mengubah keadaan negara tersersebut. Bahkan, beliau pernah menggambarkan negaranyasemasa berada dalam Republik Weimar sebagai “terperangkap dalam empat cengkaman iaitu ketenteraan,  kapitalisme,  industrialisasi dan penjajahan.
                Beliau terpaksa keluar dari negaranya pada zaman pemerintahan Hitler. Beliau telah hidup berpindah-randah di beberapa buah negara Eropah dan akhirnya menetap di Amerika dalam tahun 1940-an. Selepas Perang Dunia Kedua, beliau telah kembali ke Jerman. Kerajaan Jerman Timur turut menubuhkan Berliner Ensemble Theatre untuknya bagi membolehkan beliau mengembangkan teori-teori dalam penghasilan teater hasil daripada pementasan – pementasan yang dilakukan oleh beliau sebelumnya dan karya-karya yang ditulis semsa dalam pelarian. Sepanjang hidupnya, beliau banyak menulis dan mengarahkan pementasan teater. Antara hasil-hasil karya beliau yang terkenal ialah :
1.    The Caucasian Chalk Circle (Der kaukasische Kreidekreis), 
2.    The Three penny Opera (Die Dreigroschenoper),
3.      Life of Galileo(Leben des Galilei),
4.      Mother Courage and Her Children (Mutter Courage und ihre Kinder)
5.      The Good Person of Szechwan (Der gute Mensch von Sezuan)
(Leach: 2004).
Manakala sumbangan beliau yang terbesar ialah sebuah teori yang beliau panggil sebagai Epic Theatre.
Epic Teater
            Teori ini dinamakan sebagai Epic Theatre kerana ianya bersifat episodik, dengan setiap babak memaparkan cerita yang berlainan, tetapi apabila digabungkan menjadi sebuah cerita. Contoh mudah bagi memahami pernyataan ini ialah kartun Dragonball yang memaparkan cerita yang berlainan dalam setiap sirinya, tetapi masih merupakan satu cerita apabila digabungkan. Selain nama Epic Theatre, teori ini juga dinamakan sebagai Dialectic Theatre
kerana dalam pementasan-pementasan yang beliau lakukan banyak memaparkan argument antara dua belah pihak yang saling cuba mempengaruhi antara satu sama lain
       Epik teater adalah bertujuan sebagai sebuah pementasan yang dijalankan untuk mempersembahakan idea-idea dan penonton harus menilai idea-idea tersebut. Oleh itu pementasan yang diadakan tidak boleh menyebabkan penonton hanyut dengan emosi yang dipaparkan dalam sebuah pementasan. Brecht menjelaskan bahawa para penonton perlu sedar bahawa mereka sedang menonton sebuah pementasan dan tidak boleh beremosi, sebaliknya berfikir secara kritikal akan mesej yang ingin disampaikan dalam pementasan itu dan melaksanakan perubahan apabila keluar dari pementasan tersebut. Menurut beliau, semua ini boleh dicapai sekiranya para penonton ‘dialeniasi’(diasingkan) daripada pementasan yang ditontonnya. Brecht menamakan keadaan ini sebagai Verfremdungseffekt  yang diterjemahkan dalam bahasa Inggeris sebagai " alienation effect ” ataupun kesan pengasingan.
Ver fremdungseffekt 
        Dalam bahasa Jerman,Verfremdungseffekt bermaksud ‘mengasingkan’(alienate) atau‘menjauhkan’ (distance)  penonton daripada sesebuah pementasan. Dalam epik  teater, Brechtcuba mengasingkan penonton daripada watak-watak dan lakonan mereka dalam sesebuah pementasan. Dengan cara ini,para penonton tidak akan tersentuh dengan pementasan  tersebut serta tidak bersimpati mahupun berempati dengan apa yang dipaparkan. Sebaliknya,beliau mahu para penonton untuk memahami secara intelektual dilema yang dihadapi oleh sesebuah watak serta kesilapan yang telah dibuat yang membawa kepada berlakunya  dilema  tersebut. Apabila  para penonton di asingkan secara emosi daripada pementasan, penonton dapat berempati dengan pementasan tersebut secara intelek dan mungkin akan berusaha mengubah keadaan masyarakat. 
Teknik- Teknik Epik Teater
          Terdapat tiga teknik yang digunakan dalam penghasilan pementasan dalamEpik Teater iaitu historification, allegorical dan pseudo foreign. Dalam teknik historification ataupun pensejarahan, Brecht mengalienasi penonton dengan meletakkan babak-babakpementasannya dalam latar masa lampau. Sebagai contoh, pementasan
Mother Courage and Her Children disetkan dalam latar masa abad ke-17 (pementasan tersebut ditulis pada 1938,disunting kembali pada 1940 dan dipentaskan pada 1941). Dengan cara ini, penonton akan lebih diasing memandangkan mereka tidak bias dengan latar masa lampau tersebut.Manakala, dalam allegorical pula adalah penggunaan simbol – simbol dalam menjelaskan isi kandungan atau dilema dalam sesebuah pementasan. Teknik ini digunakan di dalam pementasan Rise and Fall Of The City Of Mahagonn. Dengan menggunakan teknik ini, penonton akan diasingkan oleh simbol-simbol yang akan menyebabkan mereka berfikir akan makna yang terdapat di dalam simbol-simbol tersebut. Manakala, teknik pseudo-foreign pula adalah adaptasi daripada teater-teater luar yang setentunya berbeza budayanya daripada budaya audiens.Contoh pementasan yang menggunakan teknik ini ialah The Good Person of Sezuan.
                Selain itu di dalam teater epik juga selalunya terdapat pelbagai lagi teknik yang digunakan supaya penonton terasing daripada pementasan. Di antaranya adalah dengan meletakkan kapsyen di dalam sesuatu persembahan menerangkan apa yang akan berlaku. Selain itu dengan wujudnya narator sebagai menjelaskan setiap babak dengan lebih jelas serta memprovokasikan penonton. Terdapat penggunaan lagu yang digunakan juga bagi memprovokasi penonton. Ada juga teknik yang memerlukan pelakon berinteraksi terus dengan penonton. Hal ini adalah bertujuan bagi penonton terasing dari lakonan pelakon serta pementasan.
                Terdapat juga teknik brecht yang meletakkan semua teknikal di hadapan penonton. Hal ini kerana teknik brecht juga menyatakan segala proses pementasan merupakan sesuatu yang perlu ditonton oleh penonton. Ia bertujuan bagi mengganggu dan menyedarkan para penonton bahawa pementasan merupakan satu lakonan dan hanya sebuah pementasan. Lakonan dalam epik teater memerlukan para pelakon melakonkan sesebuah watak tanpa menyebabkan penonton mahupun diri mereka sendiri percaya bahawa mereka adalah watak tersebut.Pelakon-pelakon juga sering berinteraksi dengan penonton secara langsung. Tujuan utama lakonan sebegini adalah untuk meruntuhkan dinding keempat dalam sesebuah lakonan. Ini adalah bagi membolehkan penonton melihat dan menyedari bahawa mereka sedang menonton pementasan, bukan realiti dan menganggap bahawa pentas adalah pentas dan pelakon adalah pelakon.
      Salah satu istilah yang digunakan oleh Brecht dalam lakonan adalah gestus. Gestus adalah apa sahaja pergerakan yang dilakukan oleh seseorang pelakon dalam lakonan bagi menggambarkan keadaan sesebuah watak berdasarkan teks. Gestus boleh menerangkan keadaan pelakon tanpa memerlukan pelakon menunjukkan emosi dan boleh menyebabkan penonton teralienasi daripada pementasan dan mengelakkan mereka daripada menjadi emosional. Ini adalah daripada pemerhatian Brecht terhadap opera cina. Dimana pelakon meletakkan rambut di mulut dan penonton telah menfsirkannya sebagai ketakutan walaupun pelakon itu sedang bergerak di dalam keadaan yang tenang.

Monday, October 1, 2012

DIBRISH!!!!!! jom explore!!! hihi

assalamualaikum~~~~~5 minit brsme aku ea :)


ptg tdi pkul2 - pkul5 aku ade kls teater ^^
so!!! mcm biasa la b4 kiteorg stat kls,lcturer aku akn suh wat warm up sikit...
tdi kiteorg wat warm up ------> HEEL ROCK, PELVIC LIFT, SPINAL ROLL n FOLDED LIFT :)

nk aku cite ke ape bnda yg aku gtw ni???mmmm..korg bole search kn?? xD
xpe2,nnti aku ade mse brlebihan,aku gtw korg k !

aku juz nk cite psl GIBRISH :)  best oooooo wat bnde ni..hihi..klakar sngt2..KAHKAHKAH..
oppsss!!!tergelak sorg2 plak..xpe2,korg akn gelak ble korg tgk vd yg da di record ni :)

 
after korg tonton vd ni,ape yg korg fhm???
mmmm....senang citer GIBRISH ni satu permainan bahasa..
korg prnh tak main "cap kali cap kali cap,cap cap"
PERNAH???

xkan xpernah kn?hihihi
tu pun salah satu permainan bahasa...
klau xfhm jgk,korg search jela ea kat wikipedia ke ape ke..heh heh heh???
ok,tu je kot entry kli ni :)

SALAM!!!! ^_^

Friday, September 28, 2012

semalam pd pkul 8.30 mlm di ASWARA,aku n kwn2 aku tlh menonton sebuah teater yg sngt2 gler best!!!teater TRAGEDI SALMAH :) mcm best kn tajuk teater ni..plot cite die pon best..meh!!!aku cite spintas lalu jek ek ^_^

teater ni mengisahkan nasib seorg wanita gler CANTIK yg telah ditinggalkn oleh parents die sewaktu die kanak2 lgi..die ditinggalkn di umah atok die..pd aku,atok die seorg yg tegas tak brtmpt..ade ke patut die tak bg salmah brgaul dgn knk2 sebaya dgn salmah kat kg tu..haaiiihhhh!!!kehidupan salmah hanya disekitar umah die jek.."dapur"..

then,ble die da bsr sikit,atok die tlh menjodohkan salmah dgn seorg lelaki...lelaki tu lngsung salmah tak knl taw tak!!n paling best,lelaki tu seorg OKU(pekak n bisu),ZALI nme nye..tu tak kesah la kn..tpi at least,atok die sepatutnya prlu mmnta prsetujuan drpd salmah dlu kn..KAN???tak gitu??mmm...bgitu la nsib salmah..seorg wanita yg tidak prnh mengenali cinta n kasih sayang drpd seorg lelaki..

tupp tuupppp tuuppppp....! hari demi hari..salmah hidup hnya brtemankn sepi..tiada tmpt utk mengadu -,-    blaaa bllaaaa blaaaa....1 ari tu kn,cousin zali,SHAM tlh dtg ke umah n mse tu salmah sorg2 jek tw kat umah...pndek kn cite SHAM ni tlh menodai SALMAH..salmah telanjur krna desakkan hawa nafsu n die trlalu JAHIL tntang cinta..haiiyyookkk!!! pstu ade 2org bdk yg nmpk prkara tak senonoh tu..blaablllaaaablaaa...sham pon bunuh la 2 org bdk tu..

blaaabllaaaabllaaaa lagi!!!korg dpt agk kn ape kesudahannya????cer teka cer teka!!!

normally dlm sume cite,msti r pmpuan yg jdi mangsa keadaan..KAN??so,salmah pon didakwa brsalah dlm kes ni..sham yg mcm SETAN tu trlepas drpd sebarang dkwaan..TIDAK SEMUA KEBENARAN ITU BENAR!!!
hidup salmah hanya dipenuhi cacian..makian..cercaan...an an an...!!begitu la tragedi SALMAH yg tlh dipersembahkan di ASWARA..

*mybe aku cite kat korg ni,certain of u tak rse nak best sngt kan cite ni???tapi aku tak berani tipu,teater ni SANGAT SANGAT GILER BEST!!!!real doh cite die! tu jek entry kali ni...juz nk share kegembiraan aku ni ^_^hikhikhik...

                                                         see ya!!! ASSALAMUALAIKUM :)







                                                 

Thursday, September 27, 2012

kritikan watak (jurnal aspresiasi)

okaiii!!entry aku kli ni aku nak kritik sikit2 psl drama yg aku tgk mse ari rye bru2 ni*2012 :)
ni pon aku nk kritik cz ni slh stu tugasan individu aku dlm minor teater aku ni ^^

korg pernah kan tgk drama VANILLA COKLAT??mmm...msti sume prnh tgk kn..tpi aku bkn nk kritik drama tu,aku nak kritik slh satu watak yg ade dlm drama VANILLA COKLAT RAYA!!!

pd aku jalan cerita drama simple jek..n tu mmg realiti kehidupan pon..KAN???
bg watak ZARA AISHAH yg dilakonkan oleh IZARA AISHAH:

kebanyakkan watak yg dilakonkan die lebih kpd jenis lakonan representational n kdg2 tu ade sikit jenis lakonan mekanikal..pd aku,die tak gne kan pon kecantikkan yg giler cantik tu utk mnjayakan watak ZARA AISHAH yg seorg simple,easy going n GARANG tahap dewa tu..izara bole lakon watak tersebut maybe die dpt menyelitkan sedikit diri die dlm watak ZARA tu..n aku ckp ade sikit jenis mechanical acting cz ade sikit aksi2 yg klise yg slalu aku tgk dlm drama2 lain..

antaranya yg aku perasan kn bile ade konflik sikit,msti konflik tu adalah kekasih lame or peminat2 yg lme tu pnye angkara..wat la konflik lain sikit..konflik yg penonton yg xkan duga..belum stat tgk drama ni,aku da bole agk sndiri da psl konflik yg bakal tercetus..pmpuan n laki yg minat kat AMIR ASYRAF n ZARA AISHAH tu msti akn kacau hidup dieorg ber2 tu..haaaiihhhh...tpi ni bkn prob drama ni pon..btw,drama ni bole layan r..tu jek kot wat mse ni bnda yg aku nk kritik..



*ni sekadar pndangan n pndapat drpd aku...keep it up yaaa!!! ^0^

 ni antara barisan pelakon drama VANILLA COKLAT RAYA..
 xpayah la ek aku nk knl kn sorg2 :) knl kan??huhu


ni plak hero n heroin drama ni..
ZARA AISHAH n AMIR ASYRAF <3<3<3


see ya!!!
 

aku bru tahu benda yang slama ini aku tak pernah amik tahu :)

faham tak??? dlm vd ni kiteorg tgh wat hamming dlm bunyi vowel n konsonan...so,korg faham2 jela ea ^^
aku nk xplain pnjang2 pon xreti cz aku pon bru blaja..hehehe
 hmmm...lecturer aku ade bg tips taw utk kurangkan gagap n gugup dlm percakapan...
korg try latih ckp dgn ayat2 ni k :
                        "beribu-ribu,beraba-raba,beriba-riba"
                        "nyonya nyanyi nganga ngongnyek"
                        "cumi cuma cari cili celah cerek"
                        "buaya biawak"
*bce dgn laju taw :)
 mmm..tu jek kot entry aku kli ni..see ya!!!!

Tuesday, September 25, 2012

aspek paling penting untuk sebuah PEMENTASAN~~~~

pd tarikh 19.9.2012 ari tu...minggu ke-2 kuliah..aku n member2 diterangkan psl elemen paling paling paling penting yang perlu ada untuk buat satu pementasan..nak taw ape elemen2 tu??? jom masuk kelas teater!!!huhuu..gurau bodoh plak aku ni -,-
klau nak wat pementasan ape2 la kn,mestila kne ade orang kn (tubuh badan)..seluruh anggota badan taw..sume tu kne gne!korg pkir senang ke nak jadi pelakon ni..MAMPU??hah..tu elemen yg pertama..yg kedua plak,mstilah suara kan..KAN?? dan ke3, ruang..ya!!!ruang itu penting..xkan la pelakon tu nak terkaku mcm patung kn..so??ruang tu pon dikira elemen penting jgk la :)

*penambahan ilmu:  ruang ini ada 3 jenis----->proscenium,trust dan arena..
mmm..korg rajin tak nak search benda2 yg aku cite ni??aku taw korg mls cz aku pon sbnrnye mls jgk..tpi nk pandai pnye psl aku search jap ea *,*

blaaabbllllaaaabllaaaa....maaaaaaaaaaaaa~~~~~~(smbil2 berborak dgn prof google,aku wat bubbling n harming)*korg nak ikut pon bole :)


ni gambaran proscenium..klau korg nak tw lebih dalam lgi,rajin2 kan la diri tu search k!!!

ni plak arena..korg dpt kan gmbrn2 yg aku tnjukkan ni???wat2 fhm jela ea..aku taw korg sume bdk2 pandai :)

mmm..aku tnye prof google psl ruang trust tapi die tak taw la plak -,-
jap ea aku try cari..aku try taw!!!

yeah!!!finally!!!aku da dpt...

taraaaaaa!!!!!da mcm lecture hall aku tengok..kan kan???

huh!!!penat penat..smpai sini jela k aku share story mory aku ari ni..see yaaa!!!!assalamualaikum~~~~ ^_^



 

hari kelahiran bagi aku untuk mengenali dunia TEATER ^^

hmmm..hmmm..ari ni,ari 1st aku stat entry ni ^^..oleh kerana kekangan masa,ari ni bru la aku smpat nk mencoret sikit huruf2 di blog aku ni -,-  so,sebelum aku merepek lebih2,aku nak cerita sikit xperience 1st day aku g kls teater..

hah!!!ni la muka terlebih ceria aku b4 g kls teater tu -,-
dgn hati yg berdebar2,kaki da terawang2an..tup tup..aku da smpai ke bilik seni lakon..mse ni aku dgn kawan aku, WANA :)
mmm..da tggu selama beberapa minit,lecturer pon msuk n 1st introduction die psl kls ni msti la die cite psl diri die n sume xperience yang die ade KAN???not bad..so far so good..die sorg lecturer yg SLUMBERRRR~~~ best!!!


bblablablaaaablaaaaa~~~1st day in this class,aku diberi sedikit "keterangan" tentang minor aku ni..korg jgn silap plak..ble aku masuk kelas ni,aku bkn bole jdi mcm SYAMSUL n SYAFIK YUSOF tu tw..kami semua ini hanyalah dilatih untuk menjadi seorang PELAKON sahaja..tapi at least kiteorg akn didedahkan jgk la kan psl benda2 lain yang berkaitan tapi sikit jela..
tapi awal2 lagi la lecturer pesan "KORG JGN INGT NK JADI DIVA SNGT LA EA..APE??NAK JADI NEELOFA??HAHAHA..JGN PERASAN"
lecturer akan didik n bentuk kiteorg untuk menhayati sesuatu watak tu dgn penuh FEELING n cara2 yg betul utk melahirkan watak yg diinginkan :)

mmmm...ni baru cite aku mse 1st week tw..ade byk lgi ni aku nak cite >_<  klau nk taw lebih lnjut,teruskan pembacaan entry aku ni..klau xnak,sudah :) aku tak paksa TAW!off**